Blog....

Translate

fredag 9. oktober 2015

We MUST report abuse / rape! A social responsibility!


LES FLERE INNLEGG!!




  •  LES OGSÅ:  Sto frem om overgrep på NRK- Viktig med åpenhet!



Vi som har blitt utsatt for overgrep og/eller voldtekt. Vi må våge å anmelde det til politiet. Både for sin, og ikke minst samfunnets del. Vi må ikke tie! Det viktigste

er at hver enkelte av oss må være klare for å gjøre det.Vi kan alle få vår rettferdighet mot våre overgripere, uansett hvor lenge det går før vi anmeder overgrep.

Men vi har alle større sjans for rettferdighet, ved å anmelde forholdet med en gang det har funnet sted. Jeg selv anmeldte ikke grove overgrep fra bl.a en lærer, før

det hadde gått over 10 år etter forholdet fant sted. Jeg selv fikk dessverre ikke rettferdigheten mot min overgriper, som da er en dom. Saken ble henlagt etter

beisets stilling av politiet,og deretter tilkjent voldsoffererstatning av staten, på 200.000 kr,-. Det er  (egentlig) bare en "plaster på såret", og litt rettferdighet,

for det jeg ble utsatt for.. Men, det viktigste er at jeg har blitt trodd på om overgrep. Det er selvsagt en glede. Men gleden hadde vært større, om overgriper fikk

sin dom. Om dere forstår meg. Det er som vi alle mange vet, veldig mange  grunner til at dessverre mange ikke våger å anmelde overgrep. Enten etter lang

tid etter overgrepet fant sted. Eller at de aldri anmelder overgrep. Jeg er en av dem. Blant grunnene er at enkelte er redde. De sliter for mye. De har blitt truet.

De føller skam. De har ingen som støtter de. De er redd for å ikke bli trodd på. Osv osv. Dette er noe som kan gjøres noe med. Både samfunnet og systemet,

må ta ansvar. Åpenhet er viktig!. Hver enkelte av oss som blir utsatt for overgrep, unsyld at jeg sier det, ikke vondt ment, har også et samfunnsansvar og plikt  for

å anmelde overgrep/voldtekt. Det er og vil være tøft å ta valget om å anmelde overgrep/voldtekt. Det var det for meg også. Men når det først er gjort

så  vil etterpå få en glede over oss at vi har gjort det. Ikke bare for vårt del, men ikke minst for samfunnets del.


 Anmeld overgrep når du er klar for det!! Det har jeg!


 NB:  Skriver mer senere.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar